DASAR PELAKSANAAN KEGIATAN
KOKURIKULUM
“Kegiatan
kokurikulum ertinya apa-apa kegiatan yang dirancang daripada proses
pengajaran dan pembelajaran di luar bilik darjah (kurikulum) yang
memberikan murid peluang untuk menambah, mengukuh kemahiran dan
nilai-nilai yang dipelajari di bilik darjah.”
Dalam Warta
Kerajaan bertarikh 28 Disember 1967, No. 5652 (Peraturan Kursus Pengajian)
Sekolah 1956, kegiatan ini dikenali sebagai ‘Kegiatan Kumpulan’.
Dalam
Warta Kerajaan bertarikh 31 Disember 1997, Jld. 41, No. 26, Tambahan No. 94,
Perundangan A.P.U. (A) 531, Akta Pendidikan 1996, Peraturan-peraturan (Kokurikulum Kebangsaan) telah memberi
takrifKokurikulum iaitu :
§
Penyertaan
dalam sukan permainan
§
Penyertaan
dalam persatuan dan kelab
§
Penyertaan
dalam pasukan pakaian seragam
§
Lain-lain
kegiatan sebagimana ditentukan oleh Menteri Pendidikan
DASAR
UTAMA (1)
KEGIATAN
KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN
Rujuk
Seksyen 18, Akta Pendidikan 1996 (Akta 550)
·
“Kurikulum
Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan
kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai,
unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid
dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk
menanam dan mempertiingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan
pengetahuan.”
·
(Subperaturan
3(1) Peraturan-peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yqng
diterbitkan sebagai PU (A) 531/97.
MELAKSANAKAN
KOKURIKULUM
DI
SEKOLAH ADALAH WAJIB
·
Kegagalan
/ keengganan
melaksanakan kegiatan kokurikulum adalah suatu kesalahan yang jika disabitkan
bersalah boleh dijatuhi hukuman denda atau penjara atau pun kedua-duanya sekali
di bawah penalti am.
Seksyen
135 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) : Penalti Am.
·
“(1)
Seseorang yang melakukan kesalahan di
bawah Akta 550 yang baginya tiada penalti diperuntukkan dengan nyata,
boleh, apabila disabitkan, didendatidak melebihi lima ribu ringgit
atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya”.
·
“(2)
Seseorang yang
melakukan kesalahan di bawah Akta 550 ini boleh, dalan hal suatu kesalahan yang
berterusan, apabila disabitkan, dikenakanhukuman denda harian yang
tidak melebihi lima ratus ringgit sebagai tambahan kepada apa-apa penalti lain
yang boleh dikenakan kepadanya di bawah Akta 550 ini berkenaan dengan kesalahan
itu, bagi setiap hari kesalahan itu terus dilakukan”.
DASAR
UTAMA (2)
PENYERTAAN
MURID DALAM KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH WAJIB
·
“Matlamat
gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap murid. Setiap
pelajar hendaklahmengambil
bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam,
satu kegiatan persatuan dan kelab dan satu kegiatan sukan
dan permainan”.
·
[Perkara
5.1 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985 KP (BS) 8591/Jld. II (29)]
·
Sekolah
mewujudkan peluang yang seluas-luasnya kepada murid menyertai kegiatan
kokurikulum yang mereka minati.
·
[Untuk tujuan ini Pengetua /
Guru Besar telah diperuntukkan kuasa untuk menubuhkan kelab/persatuan
di sekolah seperti dalam Peraturan 4 Peraturan-peraturan Pendidikan (Persatuan
Sekolah) 1998 yang diterbitkan sebagai PU(A) 196/98.]
·
Penyertaan,
kehadiran dan pencapaian murid dalam kegiatan kokurikulum hendaklah direkodkan dan
diberi penilaian.
·
[Hal
ini ditegaskan dalam Perkara 8.2.1 Surat Pekeliling Ikhtsas Bil 1/1985 dan
Perkara 2.1 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 2/1986]
·
Ketidakhadiran
murid dalam kegiatan kokurikulum yang murid itu telah mendaftarkan diri untuk
menyertainya adalah suatu kesalahan yang menyebabkan murid tersebut boleh
dikenakan tindakan disiplin jika disabitkan bersalah seperti tindakan ke atas
kesalahan ponteng sekolah atau ponteng kelas.
·
[Hal
ini hendaklah dimaktubkan dalam buku Undang-Undang dan Peraturan Sekolah dan
perlu diketahui oleh murid-murid dan ibu bapa mereka]
DASAR
UTAMA (3)
PENYERTAAN
SEMUA GURU ADALAH WAJIB
·
Penyertaan
semua guru sebagai penjawat atau perkhidmatan awam dalam
mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.
·
“Penyertaan
semua guru adalah dikehendaki bagi memastikan keberkesanan
pelaksanaan gerakerja kokurikulumdi sekolah” ( Perkara 5.2 dalam Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985)
·
Setiap
orang guru di sekolah hendaklah, secara bertulis, diberi tugas
dan tanggungjawab yang spesifik, terperinci dan kuantitatif dalam bidang
kokurikulum di sekolah seperti yang dilakukan dalam bidang kurikulum.
·
Keengganan
guru
melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang telah diperuntukan adalah suatu
kesalahan daripada segi keperluan perkhidmatan atau kepatuhan dan
kebertanggungjawaban penjawat awam atau pun moral dan wibawa keguruan
yang boleh dikenakan tindakan disiplin mengikut “Perintah-Perintah Am
Pegawai Awam (Kelakuan dan tatatertib) (Bab D).”
DASAR
UTAMA (4)
PERLAKSANAAN
“KEGIATAN KOKURIKULUM”
·
“Kegiatan
kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegitan
yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran
(P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk
menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang
dipelajaridalam bilik darjah.” [Peraturan 2 dalam Peraturan – Peraturan
Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997]
·
Setiap
kegiatan kokurikulum yang dilaksanakan hendklah dirancang dengan maksud
mempunyai matlamat, objektif, kaedah pelaksanaan dan kurikulum kegiatan serta
skema penilaian yang pragmatis dan progresif.
·
Setiap
kegiatan kokurikulum yang dilaksanakan hendaklah mengandungi elemen-elemen
pengetahuan, pengalaman dan kemahiran baru serta nilai-nilai murni yang
membantumembangunkan intelek, jasmani, emosi dan rohani murid secara seimbang.
PENYERTAAN
‘BERAMAI-RAMAI’
·
Pelaksanaan
kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai
tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi memfokus kepada
peningkatan perpaduan dan integrasi dalam kalangan murid-murid. (Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).
·
Kegiatan
kokurikulum yang dilaksanakan di sekolah hendaklah bersifat eksklusif.
Penyertaan adalah terbuka kepada semua murid.
DASAR-DASAR
SOKONGAN
DALAM
PELAKSANAAN KOKURIKULUM
DI
SEKOLAH
·
“Sekolah
– sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini
hendaklah mengalakkan
murid-muridnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal
untukmasyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah
; gerekerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan
sebaganya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian.”
§
[Perkara
5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS) 8591/Jld. 929]
-Kegiatan
kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan
anggota masyarakat setempat.
§
[Rujuk
Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985
KP. 8591-11(32) bertajuk ‘Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat’]
-“Kementerian
Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam keguatan Pasukan Pakaian
Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut,
guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti
perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh
agensi-agensi kerajaan atau oleh petubuhan bukan kerajaan yang berdaftar”. (Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil. 24/1998).
§
“Kementerian
Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan
pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang.
Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk
menyertai lawatan-lawatan tersebut”. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).
§
“Sesuai
dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan
bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkanpotensi
mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang
dari segi intelek, rohani,emosi dan jasmani’. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
18/2000).
§
“Sekolah
hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan murid-murid atau orang perseorangan (atas
penyertaan , penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum
di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan
semata-mata,tetapi hendaklah juga diberi kepada murid-murid yang mempunyai
sifat disiplin yang baik”. (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
1/1985).
§
Sekolah
mewujudkan peluang kepada murid-murid mengembangkan bakat dan potensi diri
masing-masing dalam bidang-bidang kokurikulum yang mereka minati
ke peringkat yang lebih tinggi sehinggalah ke peringkat antarabangsa.
§
Murid-murid
juga sebaik-baiknya diberi peluang memperagakan bakat dan
kecemerlangan masing-masing.
ISTILAH
PU(A) PUBLICATIONS ACT
A.P.U AKTA PROFESION UNDANG-UNDANG
MASA PELAKSANAAN KEGIATAN KOKURIKULUM
SEKOLAH RENDAH
TAHUN
|
MASA
|
TAHUN 3 dan 4
|
60 minit seminggu
|
TAHUN 5 dan 6
|
120 minit seminggu
|
JUMLAH BILANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI
KOKURIKULUM
UNIT BERUNIFORM
|
18 kali setahun
|
KELAB/PERSATUAN
|
12 kali setahun
|
SUKAN/PERMAINAN
|
12 kali setahun
|
KAD REKOD
KOKURIKULUM (PAJSK)
Untuk tujuan pematauan,setiap murid wajib memiliki empat unit kad rekod /
aktiviti kokurikulum yang akan diguna pakai sepanjang tempoh setahun.Kad ini
hendaklah diserahkan kepada guru penasihat aktiviti untuk tujuan merekod
kehadiran dan aktiviti yang dijalankan sewaktu perjumpaan. Guru penasihat
hendaklah membuat pengesahan dalam buku ini dengan menandatangani pada ruang
yang berkenaan pada setiap kali perjumpaan. Buku ini hendaklah dikumpulkan oleh
guru kelas dan diserahkan kepada Setiausaha Kokurikulum/GPK Koku pada setiap
akhir penggal untuk tujuan pemantauan.Buku ini juga akan digunakan sebagai
bahan rujukan bagi tujuan merekod markah koku pelajar di akhir sesi
persekolahan setiap tahun.
MASA AKTIVITI
Agihan masa bagi pelaksanaan aktiviti-aktiviti unit-unit kokurikulum adalah
seperti berikut:
Unit-unit koku
|
Kekerapan
|
Hari / Masa
|
Tempoh
|
Pasukan pakaian
seragam(unitberuniform)
|
2 minggu sekali
|
Rabu
1.30 – 3.00 ptg
|
Sepanjang tahun
|
Kelab/Persatuan Akademik dan bukan akademik
|
2 minggu sekali
|
Rabu
1.30 – 3.00 ptg
|
Sepanjang Tahun
|
Kelab Sukan dan Permainan
|
1 minggu sekali
|
Selasa
7.40 – 8.40 pg
|
Sepanjang Tahun
|
Latihan Rumah Sukan
1.
1.Merah
2.
2.Biru
3.
3.Hijau
4.
4.Kuning
|
1 minggu sekali
|
Selasa /Khamis
4.30 – 6.00 ptg
|
Sepanjang Tahun
|
PENYERTAAN
DAN PERTANDINGAN
Pihak sekolah akan sentiasa menggalakkan badan-badan kokurikulum mengambil
bahagian dalam sebarang pertandingan samada di peringkat sekolah, zon, daerah,
negeri atau kebangsaan. Penyertaan dalam pertandingan adalah sangat penting
sebagai kayu pengukur keberkesanan program kokurikulum yang dirancang. Malah
apa yang lebih penting ialah penglibatan murid di samping mencapai
kecemerlangan yang akan memberi kepuasan kepada murid untuk mendapatkan sijil
demi kepentingan kerjaya dan masa depannya.
PENGHARGAAN
Kecemerlangan adalah matlamat utama sekolah ini. Oleh itu setiap pencapaian
yang cemerlang samada diperingkat zon,, daerah, negeri dan kebangsaan akan
menerima penghargaan dan pengiktirafan daripada pihak sekolah. Penghargaan dan
pengiktirafan boleh diterjemahkan dalam pelbagai bentuk seperti :
1. Ucapan tahniah dan penghargaan serta kata-kata perangsang oleh pihak
pentadbiran, guru-guru dalam majlis rasmi atau perhimpunan sekolah.
2. Memberi sijil-sijil penghargaan.
3. Memberi hadiah-hadiah khas dalam bentuk cenderahati, jamuan, lawatan
dan sebagainya.
4. Mempamerkan gambar-gambar dan sijil-sijil penghargaan pada papan
kenyataan.
PANDUAN PENILAIAN MARKAH KOKURIKULUM
MANUAL : PENILAIAN AKTIVITI
KOKURIKULUM
(Manual ini hendaklah dirujuk ketika
menilai markah koku pelajar)
Penilaian berdasarkan kepada 4 aspek
dengan pecahan peratusan seperti berikut
:-
Kehadiran
= 50%
Jawatan
disandang
= 10%
Penglibatan
= 20%
Pencapaian
= 20%
Jumlah
=100%
1.
Kehadiran minimum bagi setiap kegiatan setahun ialah
Unit
Beruniform
=
18 kali
Kelab
Persatuan = 12 kali
Sukan dan
Permainan
= 12 kali
2. Kiraan bagi kehadiran adalah seperti di
bawah :-
Jumlah
kehadiran
= a
Jumlah
perjumpaan
= b
Tidak hadir
(kebenaran)
= c
Markah
kehadiran
= a X 50
b
– c
3.Markah aspek jawatan disandang
ialah 10%
3.1
Tempoh memegang jawatan sekurang-kurangnya selama 9 bulan.
3.2
Badan Beruniform KPM / KRS
JAWATAN
|
MARKAH
|
Pegawai Waran I & II (KRS), Pegawai Waran II (PKBM), Pegawai Kadet
Kanan (PA), Pegawai Kadet (Bomba), Sub-Inspektor (Polis) dan Inspektor Kadet
(Koreksional / Penjara)
|
10
|
Staf Sarjan (KRS), Syaf Sarjan / Bintana Kanan / Flight Sarjan (PKBM),
Pegawai Waran Kadet (PA), Ketua Kadet (Bomba) dan Sarjan Mejar (Polis dan
Penjara)
|
08
|
Sarjan, Bintara Muda (PKBM-L) dan Ketua Platun (Bomba)
|
07
|
Koperal, Laskar Kanan (PKBM-L) dan Penolong Ketua Platun 1 (Bomba)
|
06
|
Lans Koperal, Laskar Muda (PKBM-L), Laskar Udara (PKBM-U) dan Penolong
Ketua Platun 11 (Bomba)
|
05
|
Ahli Aktif
|
04
|
Ahli Biasa
|
01
|
BADAN BERUNIFORM (NGO)
JAWATAN
|
MARKAH
|
Ketua
Trup, Ketua Pasukan / Pengerusi, Pegawai Muda, Ketua Puteri, Ketua Kadet,
Band Major, Bengkung Merah dan Tali Pinggang Hitam (untuk merahhitam = 09
markah)
|
10
|
Penolong
Ketua Trup, Ketua Kumpulan, Ketua Utama Seksyen, Ketua Pasukan (S/Usaha),
Sarjan, Drum Major / Asst. Band Major, Bengkung Hijau 3 dan Tali Pinggang
Merah 2
|
08
|
Ketua
Patrol, Setiausaha, Ketua Seksyen, Ketua Pasukan (Bendahari), Koperal,
Percussion Leader, Bengkung Hijau 2 dan Tali Pinggang Merah 1
|
07
|
Penolong
Ketua Patrol, Bendahari, Pen. Ketua Seksyen Kanan, Ketua Pasukan (AJK), Lans
Koperal, Section Leader, Bengkung Hijau 1 dan Tali Pinggang Biru 2
|
06
|
Kuartermaster,
Penolong Setiausaha, Pen. Ketua Seksyen, Ketua Kumpulan, Asst. Section
Leader, Cula 3 dan Tali Pinggang Hijau 1
|
05
|
Ahli
Aktif, Pen. Ketua Kumpulan, Class 3, Cula 2 dan Tali Pinggang Hijau 1 & 2
|
04
|
Tali
Pinggang Kuning 1 & 2
|
03
|
Ahli
Biasa, Class 4 & 5 dan Cula 1
|
01
|
Kelab Persatuan / Sukan / Permainan
JAWATAN
|
MARKAH
|
Pengerusi
/ Presiden / Kapten Pasukan / Ketua Pasukan Sukan / Permainan Ketua Rumah
|
10
|
Timbalan
Pengerusi / Naib Pengerusi
|
08
|
Setiausaha
/ Bendahari
|
07
|
Pen.
Setiausaha / Pen. Bendahari
|
06
|
Ahli
Jawatankuasa
|
05
|
Ahli
Aktif
|
04
|
Ahli
Biasa
|
01
|
Markah Aspek Penglibatan ialah 20%
Markah ini diberikan kepada semua ahli
berdasarkan komitmen dan sumbangan di dalam semua aktiviti yang dijalankan dan
tahap penglibatan yang disertai. Peruntukan markah adalah seperti berikut :-
ASPEK
|
MARKAH
|
Sekolah
|
08
|
Zon
/ Daerah
|
11
|
Negeri
|
14
|
Kebangsaan
|
17
|
Antarabangsa
|
20
|
Markah Aspek Pencapaian ialah 20%
Markah ini diberi atas pencapaian
berdasarkan peringkat dan hanya melibatkan Johan, Naib Johan dan ke 3 sahaja.
Peruntukan markah adalah seperti berikut :-
Peringkat
Pertandingan
|
Markah
|
||
Johan
|
N. Johan
|
Ketiga
|
|
Sekolah
|
08
|
07
|
06
|
Zon / Daerah
|
11
|
10
|
09
|
Negeri
|
14
|
13
|
12
|
Kebangsaan
|
17
|
16
|
15
|
Antarabangsa
|
20
|
19
|
18
|
Markah Bonus
Diberikan berdasarkan sesuatu jawatan
kepimpinan dan bertujuan membantu pengurusan dan pentadbiran sekolah.
JAWATAN
|
MARKAH BONUS
|
Ketua
Murid
|
10
|
Timbalan
/ Penolong Ketua Murid
|
08
|
Ketua
/ Pengerusi Badan-Badan Perkhidmatan atau Pengurusan Utama yang ditubuhkan
untuk membantu sekolah / Pengawas /
Ketua KRS
|
07
|
Pengawas
Pusat Sumber
|
06
|
Bendahari
/ Setiausaha / PRS
|
05
|
AJK Kecil Biro / Ketua Kelas
|
03
|
Penolong
Ketua Kelas
|
02
|
Anugerah Khas
Diberikan atas kecemerlangan pada
aktiviti yang diusahakan sendiri.
BIL
|
PENCAPAIAN
|
MARKAH BONUS
|
1.
|
Pingat
Hang Tuah Kebangsaan / Tunas Jaya Kebangsaan
|
10
|
2.
|
Pencapaian Aktivti Kokurikulum Di Luar Negara atas
Pembiayan Sendiri
Johan
|
05
|
Naib
Johan
|
03
|
|
Ketiga
|
02
|
|
3.
|
NILAM
|
05
|
4.
|
Lain-lain
anugerah yang setara
|
05
|
Gred Keseluruhan
Bermaksud gred keseluruhan dari 2 jenis
kegiatan kokurikulum yang mempunyai prestasi terbaik berserta markah bonus.
Jumlah 2 markah tertinggi dijadikan purata bagi 2 markah tersebut. Nilai purata
pula dicampurkan dengan bonus yang diperolehi. Hasil tambah tersebut dipadankan
dengan gred sebagaimana yang telah ditetapkan.
Contoh :
Jumlah markah :
Unit
Beruniform
= 80
Kelab /
Persatuan
= 60
Sukan /
Permaianan = 85
Markah
Purata
= (80 + 85) / 2
= 82.5
Markah Bonus
(ketua
murid)
= 10
= 82.5 + 10
= 92.5
Gred
Keseluruhan
= A
|
Gred Penilaian Kegiatan Kokurikulum
Markah
|
Gred
|
80 - 100
|
A
|
60 - 79
|
B
|
40 - 59
|
C
|
20 – 39
|
D
|
19 ke bawah
|
E
|